به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

اسلب بتنی چیست؟

اسلب بتنی
اسلب بتنی چیست؟ | اسپشیال اسلب:

اسلب بتنی نوعی مصالح ساختمانی است که در جای خود ریخته می شود یا در قالب قرار می گیرد. این اسلب ها معمولا بخش های افقی مسطح از کفپوش بتن مسلح هستند که در تمام لبه ها توسط فونداسیون زیرین یا چارچوب فولادی پشتیبانی می شوند. از این اسلب ها می توان برای پوشش سقف ها نیز استفاده کرد.

اسلب بتنی چیست؟

اسلب بتنی اغلب به عنوان فونداسیون برای خانه ها و سایر ساختمان ها استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، اسلب بتنی پی ساختمانی است که از بتن ساخته شده است. معمولا 10 تا 15 سانتی متر ضخامت دارد و لبه های آن به طور قابل توجهی ضخیم تر هستند تا استحکام بیشتری در اطراف محیط ایجاد شود.

متداول ترین متریال برای فونداسیون خانه یا ساختمان، اسلب بتنی است. این اسلب تنها بخشی از خانه است که وزن هر چیزی که روی آن قرار می گیرد را به خوبی تحمل می کند. همچنین از چوب و سایر مصالح موجود در منزل در برابر عناصری که ممکن است عملکرد آنها را به خطر بیندازند، مانند رطوبت و حشرات محافظت می کند. علاوه بر این، ابعاد یک خانه را مشخص می کند.

کاربرد اسلب بتنی

اسلب های بتنی در طیف گسترده ای از سازه های خانگی و تجاری یافت می شوند. کاربردهای مسکونی این اسلب ها شامل استفاده در ایوان بیرونی، گاراژ، زیرزمین، پاسیو و کف سازه است. کاربردهای تجاری آنها اغلب شامل دربرگیری کل کف جدید (اغلب محوطه ساختمان) یا پوشاندن درزهای انبساطی بر روی کف های موجود برای کنترل ترک خوردگی است.

به طور کلی، هرچه پشتیبانی بیشتری از کف زیرین ارائه شود، نتایج بهتری را می توان از سازه انتظار داشت. در شرایط عادی، اگر یک اسلب بتنی به درستی نصب و نگهداری شود تا چندین دهه دوام می آورد. این اسلب ها به گونه ای طراحی شده اند که با توزیع یکنواخت بار کف تمام شده در یک منطقه بزرگ به شما کمک می کنند که به نوبه خود از فرورفتگی سطوح اطراف جلوگیری می کند.

 

مزایا و معایب اسلب بتنی

یکی از دلایلی که اسلب های بتنی برای ایجاد چارچوب خانه ترجیح داده می شوند این است که این اسلب ها استحکام و دوام بسیار بالایی دارند. این اسلب ها مزایا و معایب بسیار زیادی دارند که در ادامه به آنها بیشتر می پردازیم.

مزایایی اسلب بتنی:

به حفظ کیفیت هوای داخل خانه کمک می کند

در حالی که برخی از فونداسیون ها می توانند آلاینده ها و سایر میکروارگانیسم های مضر را در خود جای دهند، اما اسلب بتنی این معایب را ندارد. به دلیل ساختار جامد آن، فضایی برای جذب گرد و غبار، آلرژن ها و هاگ های کپک وجود ندارد. علاوه بر این، بتن فاقد هر گونه مواد سرطان زای شناخته شده است بنابراین آن را برای هر نوع ساخت و ساز در ساختمان ایمن می کند. بر خلاف کفپوش های دیگر یک کف بتنی صیقلی در واقع می تواند کیفیت هوا را حفظ کند زیرا از مشکلات رطوبتی و موارد مشابه در امان است.

این یک انتخاب زیست محیطی سالم است

یکی از ویژگی های تعیین کننده بتن این است که نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. با توجه به اینکه بتن قوی تر از سایر مواد موجود است، از نظر اقتصادی و محیطی یک انتخاب ایده آل است. نکته جالب در مورد بتن این است که 100٪  قابل بازیافت است. در پایان چرخه عمر خود، یک اسلب بتنی را می توان شکست و مجددا به عنوان بتن جدید برای پروژه های آینده مانند پر کردن جاده های بتنی و تشکیل اسلب های جدید استفاده کرد.

می تواند به کاهش هزینه های انرژی کمک کند

از منظر سرمایش و گرمایش، اسلب بتنی هنگامی که با سایر اصول طراحی ترکیب شود، راه حل مناسبی برای کف سازی است.

این اسلب به تثبیت دمای خانه در طول ماه های گرم تابستان کمک می کند. در حالی که در زمستان گرما را از خورشید جذب می کند و آن را به آرامی در طول روز آزاد می کند تا به گرم نگه داشتن محل کمک کند. همه اینها منجر به کاهش هزینه های انرژی می شود که نه تنها می تواند مبلغ قبض مصرفی شما را کاهش دهد، بلکه انتشار گاز CO2 را نیز کاهش می دهد.

یک گزینه جذاب برای کفپوش خانه است

نکته مهم در مورد بتن این است که می توانید سطح آن را برای ایجاد یک کفپوش زیبا و جذاب شخصی سازی کنید. بتن صیقلی درخشندگی خاصی دارد که سنگدانه های زیر آن را برجسته می کند و جذابیت کلی ساختمان شما را افزایش می دهد. تمیز کردن آن آسان است، به سختی دچار سایش می شود و در برابر رفت و آمد زیاد به خوبی مقاومت می کند.

در برابر بلایای طبیعی به خوبی مقاومت می کند

هنگامی که یک اسلب بتنی به درستی استفاده شود، به راحتی معیارهای مقاومت در برابر آتش سوزی را برآورده می کند. ترکیب بتن و فولاد در یک اسلب تقویت شده روی زمین به این معنی است که استحکام لازم در مواجهه با یک زلزله قوی را به خوبی داراست. از برابر سیل، کفپوش بتنی در مقایسه با سایر گزینه های کفپوش مانند چوب و سنگفرش در برابر آسیب بسیار مقاوم تر است.

معایب اسلب های بتنی:

 

ممکن است دچار بادکردگی شود

بادکردگی زمانی ایجاد می شود که حباب های هوای محبوس شده در زیر سطح بتن برجستگی هایی با اندازه های مختلف ایجاد می کنند. بادکردگی ها بیشتر از اینکه یک مشکل ساختاری باشند آزاردهنده هستند و نباید باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت برای صاحبان خانه شوند.

ممکن است دچار ترک شود

یکی از بزرگترین مشکلات اسلب های بتنی این است که در برخی موارد تمایل به ترک خوردن دارند. برخی از علل رایج ترک خوردگی این اسلب ها شامل انقباض حرارتی، نشست زیر لایه و بارهای اعمال شده است.

کمبود فضا

کمبود فضا در زیر اسلب بتنی به این معنی است که در فونداسیون جایی برای قرار دادن وسایل مختلف مانند لوله کشی، کانال کشی، تابلو برق یا سیم کشی وجود ندارد. تنها چیزی که می توان روی یک اسلب بتنی نصب کرد، لوله کشی خانه است. در حالی که این کار مزایایی زیادی دارد، اما در صورت نیاز به تعمیر، مشکلات جدی ایجاد می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.