به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

تفاوت سرامیک لعابدار و بدون لعاب

تفاوت سرامیک لعابدار و بدون لعاب
تفاوت سرامیک لعابدار و بدون لعاب | اسپشیال اسلب:

تفاوت سرامیک لعابدار و بدون لعاب بسیار زیاد است. سرامیک یک ماده ساخته دست بشر است که برای پوشش کف و دیوار در منازل و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات در قالب ‌های لعابدار و بدون لعاب در بازار عرضه می ‌شود و کاربردهای مختلفی دارند.

سرامیک لعابدار و بدون لعاب

سرامیک لعابدار و بدون لعاب با فشرده سازی و پختن خاک رس، سیلیس و سایر مواد طبیعی در دمای بسیار بالا در داخل یک کوره مخصوص ساخته می شود. چگالی و گرمای شدید باعث انجماد شیشه ای می شود و به همین دلیل است که سرامیک در برابر آب و سایر آلاینده ها بسیار مقاوم است.

سرامیک لعابدار

سرامیک های لعابدار تحت یک فرآیند اضافی برای تولید سرامیک قرار می گیرند. این محصولات دارای یک لایه اضافی از شیشه مایع با ضخامت بین 5-7 میکرون هستند که به سطح سرامیک اضافه شده است. سرامیک لعابدار نسبت به سرامیک بدون لعاب نازک تر و چگالی کمتری دارد. لایه اضافی روی سرامیک های لعابدار، این مصالح را به یکی از مقاوم ترین محصولات در برابر رطوبت تبدیل می کند. سرامیک لعابدار عموما تخلخلی کمتر از 0.5 درصد خواهد داشت.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که سرامیک های لعابدار همیشه براق هستند. به جای اشاره به ظاهر نهایی سرامیک ها، اصطلاح “لعابدار” به موادی اطلاق می شود که سرامیک ها با آنها روکش داده شده است. این سرامیک‌ ها می ‌توانند براق یا مات باشند، بنابراین مهم است که به خاطر داشته باشید فقط به این دلیل که سرامیک براق نیست، این بدان معنا نیست که لعاب ندارد.

سرامیک‌ های بدون لعاب

سرامیک‌ های بدون لعاب (همانطور که از نامشان پیداست) لعاب ندارند و در عوض رنگ‌ های ثابت یا لکه ‌دار و بدون درخشندگی خواهند داشت. سطح خام به سرامیک بدون لعاب کمک می کند تا در برابر لغزش مقاوم تر باشد.

اینگونه سرامیک ها  بسیار نادر هستند و به دلیل چگالی و رنگ ‌آمیزی خاصی که در فرآیند تولید استفاده می ‌شود، گران ‌تر از سرامیک لعابدار خواهند بود. با این حال سرامیک بدون لعاب دوام بیشتری نسبت به سرامیک لعابدار خواهد داشت.

انتخاب بین سرامیک لعابدار و بدون لعاب بستگی به کاربرد آنها دارد. بیشتر کاربردهای تجاری با ترافیک زیاد یا سنگین ممکن است سرامیک بدون لعاب را انتخاب کنند. ولی به دلیل در دسترس بودن سرامیک لعابدار، طیف گسترده طرح‌ ها و محدوده قیمت ارزان ‌تر اغلب انتخاب محبوب‌ تری خواهند بود.

مزایا و معایب سرامیک های لعابدار

از آنجایی که سرامیک های لعابدار نور را بیشتر از سرامیک های بدون لعاب می تابانند، این سرامیک ها معمولا در مناطقی از خانه که داشتن نور زیاد مهم است مانند حمام و آشپزخانه استفاده می شود. مزایا و معایب این سرامیک ها عبارتند از:

روکش سرامیک های لعابدار، با وجود قرار گرفتن در معرض عناصری مانند نور مستقیم خورشید، در طول زمان از رنگ ها و الگوها در برابر محو شدن محافظت می کند.

سرامیک‌ های لعابدار سطحی صاف و غیر متخلخل دارند که به راحتی با آب گرم و صابون و یک پارچه نرم پاک می ‌شود.

سرامیک‌ های لعابدار در طیف گسترده‌ ای از رنگ‌ ها، الگوها و طرح‌ ها در دسترس هستند، در حالی که سرامیک‌ های بدون لعاب معمولا ظاهری طبیعی ‌تر و خاکی ‌تر دارند.

سرامیک های لعابدار به دلیل عدم تخلخل در برابر جذب یا گرفتن لکه بسیار مقاوم هستند. سرامیک های لعابداری در برابر خش مقاوم هستند. بنابراین برای مناطق پرتردد گزینه خوبی هستند.

آنها نازکتر از سرامیک های بدون لعاب هستند که می تواند به ایجاد ظاهر ظریف تر و زیباتر به شما کمک کند. هرچند تراکم کمتر به این معنی است که سرامیک های لعابدار می توانند شکننده تر از سرامیک های بدون لعاب باشند.

مزایا و معایب سرامیک های بدون لعاب

بسته به منطقه ای که به دنبال سرامیک کاری هستید و زیبایی طراحی که می خواهید به آن بپردازید، سرامیک های بدون لعاب ممکن است انتخاب مناسبی برای آن محل باشند. اما باید توجه داشته باشید این نوع از سرامیک های قیمت بالایی دارند.

سرامیک ‌های بدون لعاب سطحی غیر لغزنده ایجاد می ‌کنند. در فضاهای تجاری، مناطق بیرونی و مناطق مرطوب یا معمولا لغزنده مانند اطراف استخرها اینگونه سطحی بسیار مفید خواهند بود.

ظاهر طبیعی ‌تر سطح سرامیک‌ های بدون لعاب، آن ‌ها را برای فضاهای بیرونی یا مناطقی با زیبایی طراحی آرام، طبیعی یا روستایی مناسب می ‌سازد.

سرامیک‌ های بدون لعاب معمولا ضخیم ‌تر یا متراکم ‌تر از سرامیک ‌های لعابدار هستند که باعث دوام بیشتری داشته باشند.

سرامیک های بدون لعاب در برابر جذب لکه ها و رطوبت آسیب پذیرتر هستند. اما می توان پس از نصب از یک درزگیر استفاده کرد تا آنها را غیر متخلخل کند.

کاربردهای سرامیک لعابدار

از آنجایی که سرامیک های لعابدار معمولا صاف هستند و به راحتی تمیز می شوند. گزینه ای عالی برای مناطقی مانند آشپزخانه هستند که اغلب نیاز به تمیز کردن مداوم دارند.

به دلیل تنوع گسترده ای از رنگ ها، الگوها و انعطاف پذیری بین پوشش های براق و مات، سرامیک های لعابدار می توانند با هر طراحی مطابقت داشته باشند. سرامیک های لعابدار می توانند به ایجاد کفپوش های داخلی زیبا و مدرن در فضاهای مسکونی و تجاری کمک کنند.

کاربردهای سرامیک بدون لعاب

اگرچه سرامیک‌ های بدون لعاب به ‌اندازه سرامیک‌ های لعابدار در دسترس نیستند، اما این محصولات دارای مجموعه ‌ای از ویژگی‌ های منحصربه ‌فرد هستند.

سرامیک ‌های بدون لعاب ضخیم ‌تر و متراکم ‌تر هستند که آنها را به انتخاب خوبی برای فضاهای بیرونی که به دوام بالا نیاز دارند تبدیل می ‌کند.

روکش بافت سرامیک های بدون لعاب آنها را برای مناطقی که لغزنده هستند، مانند اطراف استخر، اتاق های خشکشویی و فضاهای تجاری بسیار مناسب می کند. توجه به این نکته مهم است که سرامیک های بدون لعاب باید آب بندی شوند تا از لکه و آسیب رطوبت محافظت شوند.

اگر به دنبال ظاهری طبیعی در خانه یا فضای تجاری خود هستید، سرامیک های بدون لعاب می توانند به ایجاد آن فضای گرم و خاکی به شما کمک کنند. آنها همچنین برای مناطق بیرونی انتخاب بسیار خوبی هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.