به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

تفاوت چسب سرامیک تک جزئی و دو جزئی

تفاوت چسب سرامیک تک جزئی و دو جزئی
تفاوت چسب سرامیک تک جزئی و دو جزئی | اسپشیال اسلب:

تفاوت چسب سرامیک تک جزئی و دو جزئی به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد. هر کدام از این چسب ها مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. چسب های سرامیک از مواد مختلفی ساخته می شوند، بنابراین مهم است که بدانید به چه ویژگی هایی در چسب  نیاز دارید. به طور کلی، چسب هایی که بهترین عملکرد را دارند، سفید رنگ یا شفاف هستند.

چسب سرامیک تک جزئی

تاریخچه استفاده از سرامیک به هزاران سال قبل برمی گردد و قدیمی ترین نوع سرامیکی که کشف شده است مربوط به 28000 سال قبل از میلاد است. برای استفاده و تعمیر صحیح سرامیک ها، درک موادی که از آن ساخته شده اند بسیار مهم است.

کلمه «سرامیک» یک کلمه یونانی است که به معنای «سفال» است. در اصل سرامیک و سفال یک چیز هستند. سرامیک ها از خاک رس ساخته می شوند که در اثر حرارت سخت شده و سپس با لعاب تزئین می شوند.

اگر به دنبال چسبی برای چسباندن کاشی و سرامیک هستید، لازم است بدانید که همه چسب ها از مواد یکسان ساخته نمی شوند. هنگام خرید یک چسب سرامیک باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید. تولید کنندگان چسب های سرامیک را معمولا به صورت تک جزئی یا دو جزئی تولید و به بازار عرضه می کنند. غالباً فرض بر این است که چسب های سرامیک تک جزئی کارآمدتر هستند و کنترل آنها آسانتر است. اگرچه این فرض اغلب موارد درست است، اما بسیاری از مهندسان از انعطاف پذیری کاربرد چسب های دو جزئی شگفت زده می شوند.

تک جزئی یعنی چی؟!

چسب سرامیک تک جزئی با روش های مختلفی مانند رطوبت، گرما و نور خشک و سفت می شود. بنابراین اگرچه آنها به عنوان چسب تک جزئی شناخته می شوند، اما برای خشک شدن به جزء دوم که یک عامل خارجی است، نیاز دارند. چسب های دو جزئی زمانی که با هم ترکیب می شوند، به راحتی خشک می شوند و به هیچ عامل خارجی مانند رطوبت، گرما یا نور نیاز ندارد.

به طور کلی، چسب های تک جزئی عمر مفید کمتری دارند و برای محافظت در برابر رطوبت، گرما یا نور نیاز به مراقبت دارند. در حالی که چسب های دو جزئی در دمای محیط ماندگاری بیشتری خواهند داشت. انواع چسب های تک جزئی شامل چسب های سیانواکریلات و اپوکسی هستند. سیانواکریلات ها با مقدار کمی رطوبت روی سطح اجزای تشکیل دهنده سخت شده و به سرعت زیرلایه ها را بهم می چسبانند. چسب های اپوکسی تک جزئی مزایایی مانند استحکام برشی بالا، مقاومت شیمیایی، مقاومت دمایی و محیطی عالی از خود نشان می دهند.

چسب سرامیک دو جزئی

بسیاری از مصرف کنندگان چسب تصور می کنند که کنترل چسب های سرامیک تک جزئی آسان تر است و در نهایت کارآمدتر هستند. اگرچه این ممکن است در بسیاری از شرایط درست باشد، اما انعطاف پذیری که چسب های دو جزئی دارند را نباید دست کم بگیرید.

چسب های سرامیک دو جزئی به عنوان چسب های واکنشی یا چسب های ساختاری نیز شناخته می شوند. مشخصه آنها این است که نه به دلیل تبخیر ماده ای مانند یک حلال یا آب، بلکه به دلیل یک واکنش شیمیایی خشک و سفت می شوند. در چسب سرامیک دو جزئی این عمل کاملا ضروری است که دو جزء مورد نیاز با نسبت اختلاط صحیح ترکیب شوند و آنها به طور همگن (به عبارت دیگر به طور مساوی) مخلوط شوند.

 

استفاده ازچسب های سرامیک دوجزئی

چسب های سرامیک دو جزئی به روش های خاصی استفاده می شوند. علاوه بر ترکیب و اختلاط دستی یا مکانیکی، کار با کارتریج های دو محفظه ای (همچنین به عنوان کارتریج های ساید بای ساید نیز شناخته می شود) روش موثری است.

در این کارتریج ها دو جزء جدا از یکدیگر بسته بندی می شوند. بسته به دستور ترکیب، نسبت اختلاط 1:1، 2:1 یا 10:1 قسمت حجمی است. این دو جزء به مقدار مساوی از طریق یک میکسر استاتیک (لوله اختلاط)، دستی یا پنوماتیکی مخلوط می‌ شوند. سپس مخلوط بلافاصله آماده استفاده روی سرامیکی است که قرار است روی سطحی بچسبد.

چسب های سرامیک دو جزئی مزایای بسیار زیادی دارند. برخی از مزایایی این محصولات شامل زمان پخت تعریف شده، عدم نیاز به حلال، ایجاد اتصالات با استحکام بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، فرسایش و دما است. چسب سرامیک دو جزئی را در بازار می توانید با برندهای مختلفی خریداری کنید که هر کدام زمان خشک شدن مشخص و مزایای خاص خود را دارند. این چسب ها نه تنها باید سرامیک را محکم به دیوارها و کف بچسباند، بلکه باید سالها بدون ترک خوردگی، فرو ریختن یا مشکلات دیگر سالم باقی بمانند.

کاربرد چسب سرامیک تک جزئی و دو جزئی

اگرچه چسب های سرامیک زیادی در بازار وجود دارد، اما انتخاب مناسب یک چسب نسبتا ساده است. برای انتخاب یک چسب باید به نکاتی مانند محل سرامیک کاری (کف، دیوار، منطقه خشک، منطقه مرطوب) و نوع سرامیک مورد استفاده توجه داشته باشید. این شرایط تعیین می کند که کدام چسب برای کاربرد مورد نظر شما بهترین است.

چسب های سرامیک تک جزئی برای بسیاری از کاربردها ایده آل هستند. اما این چسب ها برای کاربردهایی که نیاز به تراز کردن قطعات پس از مونتاژ دارند، مناسب نخواهند بود زیرا سفت شدن آنها خیلی سریع اتفاق می افتد. برای این نوع کاربردها، چسب های سرامیک با نور UV کنترل بیشتری را ارائه می دهند. با این حال، اگر به دنبال یک چسب سرامیک تک جزئی با کاربرد فراوان هستید، چسب های اپوکسی ‌تک جزئی ممکن است مناسب باشند، به شرطی که اجزاء بتوانند گرمای لازم برای سفت شدن را تحمل کنند.

امروزه بیشتر چسب های سرامیک به صورت دو جزئی تولید می شوند. متداول ترین این محصولات چسب های اپوکسی دو جزئی یا اکریلیک سخت شده با نسبت استاندارد 1:1 است که می تواند با دست مخلوط شود یا در یک کارتریج دوگانه بسته بندی شود.

این چسب های سرامیک راه حل کاربردی برای کاربردهایی هستند که در آنها مقاومت های بسیار بالایی از اتصالات چسب انتظار می رود. چسب ‌های دو جزئی عمدتاً برای اتصال مواد با استحکام بالا مانند فلزات، قطعات پوشش‌ داده ‌شده، رنگ ‌شده یا پیش تصفیه ‌شده و مواد کامپوزیتی مانند پلاستیک ‌های تقویت ‌شده با شیشه یا پلاستیک‌ های تقویت‌ شده با فیبر کربن (آرامید، کربن، CFC) به فلزات یا سایر مواد جامد مانند سرامیک یا مواد شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.