به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی کاشی و سرامیک
بندکشی کاشی و سرامیک | اسپشیال اسلب:

بندکشی کاشی و سرامیک آخرین مرحله در نصب کاشی و سرامیک است که پس از خشک شدن کامل آنها انجام می شود. این عمل اهمیت بسیار زیادی دارد و ممکن است هزینه های احتمالی شما را در آینده به مقدار زیادی کاهش دهد.همچنین بندکشی مناسب برای زیباتر نشان دادن سرامیک و کاشی بسیار ضروری است.

بندکشی کاشی و سرامیک عملی که برای مسدود کردن و از بین بردن درزهای میان کاشی و سرامیک بعد از نصب آنها انجام می شود، بندکشی کاشی و سرامیک نامیده می شود. این عمل با ماده ای به نام دوغاب انجام می شود. دوغاب های بندکشی انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های به خصوصی دارند.

اگر بندکشی کاشی و سرامیک به طور صحیح و با استفاده از مواد مناسب انجام شود، از نفوذ رطوبت به سطح زیرین و جدا شدن سرامیک و کاشی جلوگیری می کند. بندکشی مناسب می تواند در زیبایی کار انجام شده نیز بسیار تاثیر گذار باشد.

دوغاب کاشی و سرامیک مخلوطی از سیمان، ماسه و رنگ است که به آن آب اضافه می شود. مانند ملات، دوغاب در یک دوره زمانی به آرامی سفت می شود. در نصب کاشی های معمولی، دوغاب فضاهای بین قطعات را پر می کند تا سطح صاف و بادوامی ایجاد کرده و از نفوذ رطوبت و آلودگی ها جلوگیری کند. دوغاب کاشی و سرامیک در طیف گسترده ای از رنگ های پیش مخلوط موجود است که انتخاب رنگ مناسب برای پروژه را برای شما آسان می کند.

سه نوع اصلی دوغاب برای بندکشی در بازار وجود دارد که شامل دوغاب های سیمانی متشکل از سیمان پرتلند، دوغاب ‌های اپوکسی و دوغاب‌ های رزین فوران است. دوغاب های سیمانی و اپوکسی در رنگ های مختلف موجود هستند بنابراین می توانید آنها را مطابق یا متضاد با رنگ کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار دهید. دوغاب رزین فوران معمولا فقط در رنگ مشکی موجود است.

دلیل استفاده از بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی یک مرحله مهم در نصب کاشی و سرامیک است و باید به عنوان آخرین مرحله برای جلوگیری از لکه شدن، حفظ رطوبت و جلوگیری از کپک زدن کاشی و سرامیک انجام شود. در حالی که کاشی و سرامیک مناسب را برای کف یا دیوارهای به دقت انتخاب می کنید، بندکشی نیز به همان اندازه مهم است.

کاشی و سرامیک به طور کامل کل سطح کف یا دیوار را نمی پوشانند. بنابراین شکاف بین هر کاشی و سرامیک باید با دوغاب مناسب پر شود. دوغاب مکمل کاشی و سرامیک است و از آنها در برابر آب و رطوبت محافظت می کند.

انواع روشهای بندکشی کاشی و سرامیک

روشهای مختلفی برای بندکشی کاشی و سرامیک وجود دارد که بیشتر به نوع پروژه و سلیقه شما بستگی دارد.

دوغاب های سیمانی

دوغاب های سیمانی مواد تزریقی سنتی هستند که بیشتر در مصارف مسکونی و نیز برخی از کاربردهای تجاری بندکشی کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرند.

این دوغاب ها ابتدا باید با آب مخلوط شوند و سپس با ماله برای بندکشی استفاده شوند. عامل نگهدارنده آب در دوغاب های سیمانی زمان خشک شدن را به تاخیر می اندازد و به سیمان اجازه می دهد تا به آرامی برای حداکثر سختی عمل کند و شما زمان کافی برای بندکشی را داشته باشید.

دوغاب‌ های سیمانی به دو شکل ماسه دار (Sanded) و بدون ماسه (Unsanded) تولید می شوند. دوغاب های ماسه دار شامل ذرات نسبتا بزرگی از ماسه هستند که می‌ توان آن‌ها را دید و احساس کرد.

این دوغاب معمولا زمانی برای بندکشی استفاده می شود که میان کاشی و سرامیک ها فاصله زیادی وجود داشته باشد. بندکشی با این دوغاب قدرت اتصال اضافی را فراهم می کند و از ترک خوردن بندکشی جلوگیری می کند.

دوغاب‌ های سیمانی بدون ماسه بافت بسیار نرم ‌تری دارند، زیرا ذرات معدنی موجود در آن‌ها بسیار ریز هستند و برای بندکشی مناسب تر هستند. این نوع از دوغاب ها در بندکشی کاشی و سرامیک که فاصله زیادی از هم دارند، مناسب نیستند. زیرا تمایل به ترک خوردن دارند.دوغاب های سیمانی برای بندکشی بسیار محبوب هستند و تقریبا در هر جایی کارایی دارند.

دوغاب اپوکسی

بندکشی کاشی و سرامیک با دوغاب های اپوکسی شکلی کاملا متفاوت دارد. در این دوغاب ها برای بندکشی، در هنگام مخلوط شدن از آب استفاده نمی شود. این دوغاب ها از رزین اپوکسی، پرکننده های سیلیسی، رنگدانه ها و بخش سفت کننده تشکیل شده اند.

دوغاب اپوکسی به طرز قابل توجهی کمتر از دوغاب های سیمانی متخلخل هستند و به منظور بندکشی کاشی و سرامیک مکان هایی مانند آشپزخانه که با آب و روغن در تماس هستند، مناسب خواهند بود.

بندکشی با دوغاب های اپوکسی سخت تر است زیرا سریع تر خشک می شوند. بندکشی با دوغاب اپوکسی هزینه بیشتر برای شما نسبت به دوغاب های سیمانی خواهد داشت. اما برای مناطقی که حداکثر مقاومت در برابر لکه مورد نیاز است، بندکشی با این مواد یک انتخاب عالی خواهد بود.

یکی از مزایای بندکشی با دوغاب های اپوکسی این است که مانند دوغاب های سیمانی نیازی به آب بندی ندارند.

دوغاب فوران

دوغاب فوران شبیه اپوکسی است. اما از پلیمرهای الکل های غنی شده ساخته شده است که در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. نام این دوغاب از فورفوریل الکل موجود در فرمول آن گرفته شده است. این نوع دوغاب برای بندکشی نیازی به آب ندارد.

این دوغاب معمولا برای بندکشی کاشی و سرامیک بیرون از ساختمان استفاده می شود. همچنین ممکن است از آن در مناطقی که در معرض مواد شیمیایی و چربی قرار دارند مانند آزمایشگاه ها، لبنیات و کارخانه های بسته بندی گوشت استفاده شود.

پودر بندکشی و دلیل برتری آن

پودر بندکشی محصولی است که بر پایه سیمان تولید می شود. در واقع مخلوطی از سیمان، مواد پلیمری، مواد آلی، پرکننده های معدنی و افزودنی های آبگریز است. این محصول برای بستن و آب بندی انواع سطوح مانند کاشی و سرامیک طراحی شده است و نسبت به روش های سنتی دارای مزایای ویژه ای است.

پودر بندکشی به دلیل اینکه با مواد مختلف تقویت شده است، باعث ایجاد استحکام بهتر و قوی تری میان درزهای کاشی و سرامیک می شود. در مقایسه با دوغاب های ساده خواص آبگریزی بسیار بیشتری ایجاد می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.