به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

تفاوت سنگ و سرامیک اسلب

تفاوت سنگ و سرامیک اسلب
تفاوت سنگ و سرامیک اسلب | اسپشیال اسلب:

تفاوت سنگ و سرامیک اسلب به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. کسب اطلاع در مورد تفاوت این دو ماده به شما کمک می کند انتخاب بهتری هنگام تهیه مصالح برای ساختمان خود داشته باشید. برای درک تفاوت میان این دو باید ابتدا بدانید سنگ و سرامیک چه هستند و چه خواصی دارند. نحوه ای پردازش و تولید سنگ و سرامیک اسلب، مهمترین تفاوت این دو ماده ساختمانی است.

سنگ چیست؟

سنگ یک نوع مصالح ساختمانی طبیعی در دسترس است که از دوران اولیه تمدن مورد استفاده قرار گرفته است. نوع طبیعی آن به عنوان مصالح ساختمانی به اندازه و شکل های مورد نیاز بریده شده و به عنوان بلوک ساختمانی استفاده می شوند. از سنگ ها می توان برای ساخت ساختمان های مسکونی کوچک تا کاخ ها و معابد بزرگ در سراسر جهان استفاده کرد.

این مصالح از سنگ های موجود در پوسته زمین به دست می آیند، در نتیجه ترکیب و خواص هر سنگ با دیگری متفاوت است. سنگ‌ های ساختمانی باید سخت، بادوام، بدون لکه و ترک‌ و سایر عیوبی باشند که استحکام و دوام این مصالح را کاهش می ‌دهد. ویژگی های هر سنگ، کاربردهای ساختمانی آن را تعیین می کند. برای مثال سنگ بازالت و گرانیت استحکام فشاری و دوام بالایی دارند بنابراین در ساخت و سازهای عمده و بزرگ بسیار کاربرد دارند. اما سنگ گنیس به دلیل مقاومت فشاری کم برای ساخت و سازهای جزئی مناسب است.

هنگامی که از سنگ ها به عنوان مصالح ساختمانی صحبت می شود، ظاهر کلی و رنگ آنها بسیار مهم می شود. از آنجایی که رنگ سنگ های تیره به مرور زمان از بین می رود، سنگ های با رنگ روشن تر مطلوب تر و محبوب تر هستند. اکثر سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز دارای استحکام بالایی هستند که به آنها اجازه می دهد در برابر بار وارد شده مقاومت کنند.

به طور کلی، مقاومت فشاری سنگ های ساختمانی در محدوده 60 تا 200 نیوتن بر میلی متر مربع است. سنگ های مورد استفاده در ساخت و ساز باید بتوانند اثرات مخرب احتمالی عناصر طبیعی مانند باد، باران و گرما را نیز تحمل کنند. این نیروها می توانند به مرور زمان باعث آسیب دیدن سنگ ها شوند.

سرامیک اسلب چیست؟

باستان شناسان خاستگاه سرامیک را تا هزاران سال پیش ردیابی کرده اند. هیچ ماده واحدی وجود ندارد که بتوان آن را سرامیک نامید. سرامیک ها در واقع گروهی از مواد مصنوعی هستند که خواصی همچون سختی، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهند.

تاریخچه تولید سرامیک اسلب به سال 2006 و کشور ایتالیا باز می گردد. تولید کنندگان این نوع سرامیک را در ابعاد بزرگ و به صورت ورقه تولید و به بازار عرضه می کنند. این سرامیک در ساخت و ساز برای جلوه دادن به ساختمان ها و منازل بسیار استفاده می شود. کاربرد اصلی این سرامیک در جلوه بخشیدن به سالن های بزرگ، تالارها و سینماها است.

تولید کنندگان از انواع خاک رس برای ساخت سرامیک های مختلف استفاده می کنند. فرآیند تولید همه سرامیک ها تقریبا یکسان است. برای تولید سرامیک ابتدا خاک رس با آب و برخی مواد شیمیایی دیگر برای بهبود خواص آن ترکیب می شود. بعد از شکل دادن، آن را درون کوره قرار می دهند تا پخته شود. مرحله نهایی ساخت سرامیک شامل لعاب دادن و گرم کردن مجدد آنها است.

تفاوت سنگ و سرامیک اسلب

تفاوت میان این دو مصالح ساختمانی بسیار زیاد است و مهمترین تفاوت روش تولید آنها است. سنگ یک محصول طبیعی است که از زمین استخراج شده و به شکل و اندازه های دلخواه برش داده می شود. اما سرامیک اسلب نوعی سرامیک مورد استفاده در ساخت و ساز است که ابعاد بزرگی دارد و از ترکیب مواد مختلف مانند خاک رس و سیلیس و در نهایت پختن آن در کوره تولید می شود.

از آنجایی که سنگ ها در کارخانه تولید نمی شوند، هر دسته از آنها ویژگی های خاص خود را ارائه می دهند. منحصر به فرد بودن سنگ های ساختمانی ممکن است به افزایش ارزش خانه شما کمک کند. اما سرامیک های اسلب به صورت انبوه تولید می شوند و هر دسته از آنها ویژگی های یکسانی را ارائه می دهند.

در عوض سرامیک های اسلب به جای برش دادن یا تراشیده شدن از منابع طبیعی به صورت انبوه تولید می شوند، تولید آنها هزینه کمتری دارد. در نتیجه سرامیک ها معمولا قیمت پایین تری نسبت به سنگ های ساختمانی دارند. اما از آنجایی که سنگ ها ماندگاری و دوام بیشتری نسبت به سرامیک ها دارند، در نتیجه در بلند مدت سنگ ها به صرفه تر هستند.

سنگ یا سرامیک اسلب، کدامیک؟!

تفاوت دیگر بین سنگ و سرامیک اسلب در رنگ و طرح آنها است. سرامیک ها در طرح ها و رنگ های مختلفی یافت می شوند. از آنجایی که طرح و رنگ سرامیک ها توسط تولید کنندگان ایجاد می شود، شما می توانید آنها را در طرح ها و رنگ های دلخواه خریداری کنید. اما از آنجایی که سنگ ها به صورت طبیعی دارای طرح و رنگ هستند، شما قدرت انتخاب زیادی نخواهید داشت.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دوام این دو مصالح ساختمانی است. سنگ های ساختمانی به دلیل ساختاری که دارند، نسبت به سرامیک ها دوام بیشتری خواهند داشت. سرامیک ها همچنین به دلیل خشک بودن، شکنندگی بیشتری نسبت به سنگ دارند. انتخاب میان سنگ و سرامیک اسلب به کاربرد آنها نیز بستگی دارد. برای مثال شما نمی توانید از سرامیک به دلیل لیز و شکننده بودن برای سنگ پله استفاده کنید.

در نهایت استفاده از سرامیک اسلب برای ساخت و ساز یا نوسازی ممکن است انتخاب مقرون به صرفه تری باشد. اما باید توجه داشته باشید که سنگ های ساختمانی دارای طرح ها و رنگ های طبیعی هستند که سرامیک های تولیدی نمی توانند با آن ها رقابت کنند. اصالت و زیبایی سنگ ها تفاوت اصلی میان سنگ و سرامیک است. استفاده از سنگ ها می تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد که برای سال های آینده به خانه شما زیبایی و ارزش می بخشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.