به وب سایت اسپشیال اسلب خوش آمدید.

سنگ و سرامیک اسپشیال اسلب

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن چیست؟
سنگ تراورتن چیست؟ | اسپشیال اسلب:

سنگ تراورتن نوعی سنگ آهک است که در نزدیکی چشمه های معدنی تشکیل می شود. این سنگ معمولا به شکل کاشی و در انواع سایه های خاکی موجود است. سنگ تراورتن یک کفپوش محبوب است، زیرا به خوبی با بسیاری از سبک های طراحی مختلف ترکیب می شود و رنگ لوکسی را به هر خانه ای اضافه می کند.

سنگ تراورتن چیست؟

 مدت ‌هاست که سنگ تراورتن یکی از انتخاب ‌های مورد علاقه در دنیای معماری و طراحی داخلی است. این سنگ انتخابی بسیار بادوام، ماندگار و جاودانه است که فضایی لوکس، گرم و دنج را ایجاد می ‌کند. تراورتن سنگی طبیعی از خانواده سنگ‌ های آهکی است. این ماده هزاران سال است که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می ‌گیرد و پوششی فوق ‌العاده بادوام و ماندگاری ارائه می‌ دهد.

سنگ تراورتن که از روم باستان محبوبیت زیادی پیدا کرد از دیرباز یک انتخاب ترجیحی برای ساخت و ساز بوده است. سازه‌ های باستانی باقی مانده که با استفاده از این سنگ ساخته شده ‌اند، گواه ماندگاری و کیفیت شگفت ‌انگیز این محصول است. مراقبت و نگهداری از آن بسیار ساده است و در عین حال حس قوی شخصیت، گرما و جذابیت را به هر طرحی اضافه می کند.

این سنگ طبیعی در کشورهای مختلفی استخراج و به بازار عرضه می شود. این سنگ رسوبی در اطراف چشمه های آب گرم و در غارهای آهکی یافت می شود. درجه سنگ بسته به اینکه از کجا منشا گرفته باشد متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، گاهی اوقات از روش های مختلفی برای بهبود ظاهر آن استفاده می شود.

مهمترین نوع سنگ تراورتن

مهمترین نوع سنگ تراورتن به درجه آن بستگی دارد. این سنگ طبیعی در سه نوع مختلف، درجه یک، معمولی و تجاری به بازار عرضه می شود. درجه های مختلف آن دارای ویژگی های مختلفی هستند که به شما در انتخاب بهترین نوع سنگ برای سبک مورد نظرتان بسیار کمک می کند. درجه های مختلف این سنگ طبیعی در بازار عبارتند از:

سنگ تراورتن درجه یک

این سنگ معمولا در بالای لیست بهترین نوع این سنگ قرار دارد. این درجه دارای بیشترین ضخامت، کمترین میزان پرکننده و یکنواخت ترین ظاهر را در هنگام تولید دارد. بیشترین تنوع رنگ در نوع درجه یک مشاهده می شود.

تراورتن درجه دو

این سنگ ها نیز از نظر ضخامت به طور یکنواخت برش داده می شوند، اگرچه معمولا پرکننده اضافی مورد نیاز است. پرکننده اضافی در برخی از مناطق به اندازه ضخامت کامل سنگ خواهند بود و قسمت های پر شده را نمایان تر و آشکارتر می کند.

سنگ تراورتن درجه تجاری (تراورتن درجه سه)

درجه تجاری این سنگ ناهموارتر است، برش ضخامت ثابتی ندارد و واریانس پر شدن بیشتری دارد. از آنجایی که این گرید به جای پرکردن دستی قبل از توزیع، در کارخانه پر می شود، ممکن است حفره ها و سوراخ های جزئی در حین نصب کشف شوند. در این درجه از سنگ درخشش بالاتر به سختی به دست می آید و ظاهر طبیعی تری دارد.

سنگ تراورتن

کاربرد سنگ تراورتن

استفاده اولیه از سنگ تراورتن در ساخت ساختمان ها و سازه های تاریخی بوده است. اگر نگاهی به بسیاری از بناهای باستانی بیندازید، این سنگ را به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای این سازه ها خواهید دید. این ثابت می ‌کند که سنگ تراورتن حتی در زمان ‌های اولیه نیز مورد علاقه مردم به عنوان مصالح ساختمانی بوده است.

در ساخت و سازهای امروزی، سنگ تراورتن نیز به عنوان یک انتخاب مطلوب برای مناطق مختلف ساختمان مانند کفپوش یا پاسیو شناخته می شود. این سنگ های طبیعی به دلیل سطح سوراخ دار که بافت عالی را فراهم می کند، بسیار محبوب هستند. تنوع رنگ بی پایانی دارد. شما می توانید از میان رنگ های مانند خاکستری تا قرمز تا سایه های مرجانی را انتخاب کنید.

سنگ تراورتن در فضای داخلی معمولا برای کفپوش حمام استفاده می ‌شود، اما می ‌توان از آن ‌ها در فضاهای بیرونی و تزئین دیوارها و سقف ها نیز استفاده کرد. این سنگ ها سطح اصطکاک بالایی را برای جلوگیری از لغزش ارائه می دهند.

مزایا و معایب سنگ تراورتن

از آنجایی که سنگ تراورتن کشش بسیار خوبی را ارائه می دهد، از آن برای کاربردهای بسیار زیادی استفاده می شود. این سنگ ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که در ادامه به آنها بیشتر می پردازیم.

سنگ تراورتن به طور کلی مقرون به صرفه ترین سنگ طبیعی در بازار است که قیمتی کمتر از سنگ مرمر دارد. با این حال،  هنوز هم مانند سایر کفپوش های سنگی زرق و برق دار به نظر می رسد، بنابراین یک سنگ بسیار زیبا و لوکس مقرون به صرفه است.

این نوع سنگ مقاومت بالایی دارد و برای همیشه ماندگار است. مراقبت مناسب و تمیز کردن سنگ تراورتن باعث می شود که این سنگ طبیعی ظاهری زیبایی نیز داشته باشد. نصب روکش مناسب برای یک فضای خاص به ماندگاری بیشتر آن کمک می کند.

تقریبا تمام آسیب های وارد شده به آن قابل تعمیر است. لکه ‌ها و حکاکی‌ ها را می‌ توان برداشت، ترک ‌ها را پر کرد و سطح را به حالت جدید تبدیل کرد.

معایب سنگ تراورتن

سنگ تراورتن می تواند خراشیده شود، لکه شود و ممکن است نسبت به سایر مواد مانند گرانیت یا سرامیک نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد لکه، به محض وقوع لکه ها باید آنها را به خوبی تمیز کنید.

سنگ های تراورتن تراش خورده، برس خورده و روکش شده بیشتر از صیقلی شدن نیاز به آب بندی مجدد دارند. اگرچه نوع صیقلی آن اغلب نیازی به آب بندی ندارد و پولیش سطح منافذ را به خوبی می بندد.

سوراخ ها و شکاف های موجود در سطح از ویژگی های طبیعی این سنگ است. در بیشتر موارد، سوراخ های آن برای تمیزی و دوام بهتر با رزین اپوکسی یا دوغاب های دیگر پر می شود. در غیر این صورت، سوراخ ها کثیفی و زباله را جمع می کنند که ظاهر سنگ را تخریب خواهد کرد.

این سنگ از کربنات کلسیم ساخته شده است که با هر ماده اسیدی، مواد غذایی، نوشیدنی یا مواد شیمیایی سوزاننده واکنش نشان می دهد. بنابراین این سنگ طبیعی انتخاب مناسبی برای میز آشپزخانه نخواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.